Alkohol během svátků a jeho tolerance za volantem

Blížící se svátky přímo vybízejí k tomu si sem tam dát s nejbližšími skleničku něčeho ostřejšího a oslavit tak, že jsme po roce zase všichni pohromadě. To je zcela v pořádku až do chvíle, kdy veselý řidič usedne za volant. Pak hrozí nejen oplétačky se zákonem, ale i reálné nebezpečí pro něj a jeho okolí.

V Česku platí ze zákona nulová tolerance alkoholu za volantem. To samé platí také pro cyklisty a vodáky.

Není to zbytečně přísné? Někoho jistě napadne, že v mezievropském či světovém srovnání je nulová tolerance spíše unikát. To je skutečně pravda; spolu s Českem mají z okolních zemí nulovou toleranci alkoholu v krvi pouze Slovensko, Maďarsko a Rumunsko. Ve Velké Británii či na Maltě můžete naopak řídit až s 0,8 promile alkoholu v krvi. U zbylých evropských států se tolerance obvykle pohybuje někde mezi 0,2–0,5 promile.

Omezení alkoholu za volantem je však nutné vnímat jako nástroj zabránění škodám na zdraví. Zatímco Rumunsko vévodí v rámci Evropské unie žebříčku smrtelných dopravních nehod na jednoho obyvatele, Česko zase alkoholové konzumaci na obyvatele (resp. má druhé místo hned za Litvou). A řízení pod vlivem se Češi i přes jeho zákaz nevyhýbají, naopak; mezi lety 2007 až 2017 se u nás odehrálo téměř 60 tisíc nehod způsobených požitím alkoholu; více než 40 % z nich skončilo zraněním, přes 10 % pak dokonce úmrtím. To je zhruba 2,5krát více, než je tomu u nehod “střízlivých”; zatímco s alkoholem souviselo v roce 2017 jen asi 4 % nehod, u nehod se smrtelnými následky to bylo téměř 10 %. Nejvyšší podíl bourajících opilých řidičů je přitom mezi řidiči nákladních vozidel, tedy často profesionály.

Asi nepřekvapí, že riziko tragédie roste spolu s množstvím vypitého alkoholu. Motorické schopnosti a reflexy, které souvisí s připraveností reagovat na podněty (vyhýbání se, brždění), se zhoršují již při hodnotě do 0,5 promile alkoholu v krvi (asi 2 velká piva). Vyšší hodnoty pak narušují nejen reflexy, ale ovlivňují také rozhodnutí přijatá na vyšší úrovni; v opilosti se spíše rozhodnu, že je bezpečné v dané situaci předjíždět či že mohu bez obav přejet křižovatku na červenou.

Řidič, který má v krvi 0,8 promile alkoholu, se oproti střízlivému řidiči až s 2,7krát vyšší pravděpodobností stane účastníkem nehody, u 1,5 promile pak pravděpodobnost roste 22krát. Ačkoli se nejvíce nehod se závažnými následky vyskytuje v pásmu naměřených 0,8 - 1 promile, i nehody s naměřenými méně než 0,3 promile vykazují oproti těm, v němž alkohol roli nehrál, zvýšenou závažnost.

Jak je to se zákonem?

Pokud za volantem o svátcích, či kdykoli jindy, nadýcháte do 0,24 promile alkoholu, neměli byste být teoreticky nijak postihováni. Hodnota do 0,2 se považuje za možnou přirozenou hladinu alkoholu v krvi, na 0,04 je pak stanovena možná odchylka měřícího přístroje. Do problémů se tak při této hodnotě můžete ze zákona dostat obvykle jen v momentě, kdy se k pití před jízdou sám přiznáte, či o něm existují jiná svědectví. I tak není rozhodně vhodné na “jedno pivo před jízdou” spoléhat! Motorické funkce a reflexy se zhoršují už při požití velmi malého množství alkoholu. Každé tělo navíc odbourává alkohol jinak rychle v závislosti na mnoha faktorech, ženy mimo jiné v průměru výrazně pomaleji než muži.

Do 1 promile obsahu alkoholu v krvi se obvykle jedná přestupek, řidiči hrozí pokuta do 20 tisíc korun, 7 trestných bodů a zákaz řízení na 6 měsíců až rok. Při překročení hranice 1 promile je pak řízení téměř bezpodmínečně považováno za trestný čin, za nějž hrozí až 3 roky vězení, pokuta až 50 tisíc korun a zákaz řízení na 1–2 roky. Výše trestu samozřejmě záleží na více faktorech, jako zda byla způsobena dopravní nehoda, či zda se jedná o recidivu.

Výjimku tvoří případ krajní nouze, tedy když nebezpečným jednáním odvracíte ještě větší nebezpečí. Pokud někdo v ohrožení života potřebuje okamžitě do nemocnice, a vy jste jediný člověk, který je schopen auto řídit, pak vám bude jízda pod vlivem alkoholu prominuta (za předpokladu, že během cesty nezpůsobíte neštěstí většího rozsahu, než které jste se pokoušeli odvrátit). Cesta zpět je však už trestná.

Odmítnutí dechové zkoušky je pak podobně jako řízení s obsahem alkoholu v krvi do 1 promile považováno za přestupek, hrozí za něj však pokuta až 50 tisíc korun a zákaz řízení motorových vozidel na 1 až 2 roky.

Raději to neriskujte

Řízením pod vlivem alkoholu, a to včetně malých dávek, se dopouštíte trestného jednání, zároveň vystavujete závažnému riziku sebe i své okolí. Pokud si chcete dát večer skleničku, neřiďte. Pokud naopak víte, že budete muset řídit, skleničku si odpusťte a nechte na jiný večer. Je to to nejlepší, co můžete pro všechny udělat.

Pokud se oslavy protáhly, či byly trochu intenzivnější, než se předpokládalo, neřiďte raději ani druhý den. Řízení pod vlivem zbytkového alkoholu je stále trestné. Jeho objem v krvi přitom může být velkou část dne po pití značný, obzvláště ve spojení s únavou, či pokud nejste na pití alkoholu zvyklí. Únava samotná by už měla být dostatečným důvodem neřídit, a to i pokud ráno “nenadýcháte”. Dejte si tedy den po večírku raději od řízení pauzu.

Kdybyste se náhodou přeci jen dostali do situace, kdy budete potřebovat řídit a nebudete si jisti svým stavem, bude se vám hodit některý z našich kvalitních alkohol testerů. Více o této problematice se dočtete také v článku o tom, za jak dlouho vyprchá alkohol a jak funguje jeho odbourávání. Rozhodnete-li se chvíli si od řízení odpočinout, je prosinec ideální příležitostí k vyzkoušení některého z našich degustačních adventních kalendářů. Přejeme vám klidné, pohodové, a zároveň bezpečné a zodpovědné prožití vánočních svátků!